Povodom obilježavanja Međunarodnog dana osoba s invaliditetom 3. prosinca, Udruga osoba s invaliditetom Split organizirala je Okrugli stol za sve dionike grada Splita koji se izravno ili neizravno bave osobama s invaliditetom u obrazovnom procesu – lokalne institucije, vrtići, škole, sveučilište, HZZ, udruge, osobe s invaliditetom i njihovi roditelji te ostali zainteresirani.
Na okruglom stolu je predstavljena „Multidimenzionalna analiza socijalne uključenosti djece s teškoćama i studenata s invaliditetom u obrazovnom procesu“ odnosno izvješće o istraživanju provedenom od strane Hrvatskog saveza gluhoslijepih osoba DODIR.
Cilj je bio istaknuti trenutno stanje i problematiku osoba s invaliditetom u obrazovnom procesu te predložiti čim više kvalitetnih rješenja poradi mijenjanja postojećih negativnih praksi.
Kao Udruga koja radi direktno korisnicima na terenu redovno se susrećemo s problemima pristupačnosti obrazovnim institucijama, problemi naobrazbe stručnjaka i nastavnika o problemima invaliditeta te nedovoljno razvijene tolerancije i podcjenjivanja potrebe usavršavanja i integracije u obrazovni sustav.
Često povezivanje ograničavajućeg fizičkog stanja s socijalnom kategorijom populacije i isključivo brigom socijalnih institucija, neopravdano opterećuje proračun države ali i s druge strane onemogućuje iskorištavanje potencijala osoba s invaliditetom u ekonomskom smislu.
Inkluzija djece s invaliditetom treba početi kroz inkluziju u ranoj dobi odnosno kroz inkluziju kroz predškolski odgoj gdje djeca s invaliditetom kroz igru, promatranje i provođenje vremena s djecom bez invaliditeta socijaliziraju, a svi zajedno se razvijaju u odrasle osobe koje razumiju i poštuju jedni druge.
Uključivanje u redovne programe osnovnih i srednjih škola djece koja nemaju izraženiji oblik invalidnosti i potrebu za posebnu odgojno-obrazovnu ustanovu je obveza ovog društva i nema govora da smo svi dužni osigurati neometani pristup tom obrazovanju bilo prilagodbom zgrada, edukacijom stručnjaka ili osiguranjem asistenata u nastavi.
Visoko obrazovanje mladih s invaliditetom bi, nakon sustavne podrške djece s invaliditetom i uključivanja u obrazovni sustav od ranih dana, postalo redovan put usavršavanja i postizanja ravnopravnosti i neovisnosti mlade osobe s invaliditetom.
Napominjemo da je pravo na nesmetano obrazovanje djece i mladih osoba s invaliditetom garantirano ratificiranom Konvencijom o pravima osoba s invaliditetom, a svi mi prisutni smo dužni pomoći i poticati približavanje ostvarenja ovih prava u stvarnom životu onome što je navedeno na papiru u raznim obvezujućim dokumentima.